Jari Keinonen / Prizztech
LTS – Kirjurin iskelmäkesä 2016
Toiminta-ajatus
Kesällä 2016
järjestetään Kirjurinluodossa ensimmäinen iskelmäkesäfestivaali, joka tarjoaa
elämyksiä tunnettujen iskelmä- ja popmusiikin nimillä ja lisäksi teatteri- sekä
standup esityksin. Tapahtumassa on myös tanssinopetusta. Paikalla on tapahtumaa
tukemassa ruoka- ja anniskelumyyntiä sekä markkinatori. Tapahtuman suojelijana
toimii Eino Grön, joka myös juontaa tapahtuman.
Osaaminen
Tapahtuman
järjestää Proiskelmä Oy, jonka kolmella omistajalla kokemusta tapahtumien
järjestämisestä ja kontakteja ohjelmatoimistoihin. Festivaalin tueksi
perustetaan myös oma yhdistys, joka kautta mahdollisuus tehdä esim.
markkinointia ja hakea tukia. Omistajien strateginen valinta on ulkoistaa
hankittavia palveluita mahdollisimman paljon. Itse keskitytään lähinnä sopien
artistien löytämiseen sekä markkinointiin. Yksi osakas huolehtii
viranomaisluvista ja ilmoituksista. Porin kaupungin rakennusvalvonnasta,
Satakunnan poliisilaitokselta ja Maisasta pyydetään omat yhteyshenkilöt
projektille. Osakkaiden kesken sovitaan vastuualueista kirjallisesti
erimielisyyksien välttämiseksi.
Kohderyhmä
Iskelmäfestivaalin
ensisijaisena kohderyhmänä on alan musiikkia kuuntelevat henkilöt.
Tarkoituksena ei ole tehdä tiukkoja musiikillisia raja-aitoja, vaan venyttää
rajoja Pori Jazzin tavoin. Kohderyhmälle tarjotaan mahdollisuutta jatkaa
elokuussa Porin tapahtumakesää ja nauttia rennosta tunnelmasta ja musiikista
ulkoilmassa. Ensisijaisena asiakkaana pidetään nuorehkoa tai keski-ikäistä
pariskuntaa, jolla varaa käyttää rahaa vapaa-ajallaan.
Yhteistyökumppanit
Proiskelmä
on käynyt pitkään neuvotteluja sopivien yhteistyökumppaneiden löytämiseksi.
Järjestyksenvalvonnassa ja parkkeerauksessa käytetään apuna paikallisia
urheiluseuroja. Näiltä saadaan myös tarvittavaa aputyövoimaa. Lippupalvelun
kanssa sovitaan lippujen nettimyynnistä. Koulutoimelta on vuokrattu
Pohjois-Porin Yläaste majoitusta varten. Teatteri Ulpun ja Rakastajat teatterin
kanssa on sovittu teatteriesityksistä. Ravintola- ja anniskelupaikkojen
tarjonta kilpailutetaan paikallisten toimijoiden kesken. Markkinatoripaikat
myydään itse ja osa niistä jo varattu. Myyjien vastuulle jää hankkia omat
myyntipöydät. Äänentoistopalvelut kilpailutetaan.
Budjetointi
Osakkaat laativat
tapahtumabudjetin, jossa saavat apua tilitoimistoltaan. Osakeyhtiö hakee
pankista/Finnverasta lainaa tapahtuman järjestämiseen, ja lisäksi otetaan
käyttöön luotollinen tili. Budjetoinnissa huomioitava, että osa kuluista
etupainotteisia ja tuotot tulevat pääsääntöisesti vasta tapahtuman jälkeen.
Kuluina huomioitava mm. alueen vuokra, infran rakentaminen,
ohjelmatoimistomaksut, markkinointi, palkat ja palkkiot, sähkö- ja vesi,
lupamaksut, toimistokulut, provisiomaksut mm. Lippupalveluille, artistien ja
työntekijöiden huolto sekä majoitus, kuljetuskaluston vuokrat ym. Budjettiin
lisätään vielä 20% ylimenovaraus, jolla taataan maksuvalmius.
Markkinointi
Koska
festivaali järjestetään nyt ensimmäistä kertaa, on markkinointiin panostettava
erityisen paljon. Tapahtuman suojelijan Eino Grönin kautta tapahtumalle saadaan
paikallista luonnetta sekä yleistä tunnettavuutta. Muuten markkinoinnissa
panostetaan kustannusten takia sähköisiin välineisiin. Radio Pori ja
Iskelmäradio haastattelevat tapahtuman esiintyjiä ja heille voi laittaa
kysymyksiä myös Facebookin sekä tapahtuman nettisivujen kautta. Radio järjestää
myös kilpailuja, joissa lippuja palkintona. Järjestäjät yrittävät myös saada
paljon maksuttomia puffijuttuja lehtiin. Flyeireitä painatetaan ja palkataan
henkilöitä laputtamaan autojen tuulilasit keskustassa ja ostoskeskuksissa.
Riskienhallinta
Yrityksen
osakkaat ovat tehneet swot-analyysin ja sen perusteella kartoittaneet
yritystoiminnan riskit ja vahvuudet. Suurin riski liittyy säähän, johon ei
voida vaikuttaa. Taloudellinen riski jaetaan osakkaiden kesken ja Oy ottaa
lainaa. Rahan kiertoa pyritään nopeuttamaan ennakkomaksuilla lipuista (jos
mahdollista) ja markkinatoripaikoista. Yhteistyökumppaneille on sovittu
palkkioiden tilityksestä tapahtuman jälkeen. Suuri riski liittyy myös siihen
että yleisö ei löydä tapahtumaa, tähän yritetään vaikuttaa markkinointiin
panostamalla ja kaikkien tuntemilla artisteilla. Myös paikallisuus esillä
tapahtumassa, mm. markkinatorilla myydään paikallisia käsitöitä ja lähiruokaa.
Osakkaat kartoittavat tarvittavat vakuutukset joita tapahtumanjärjestelyissä
tarvitaan mm. tapaturma-, laite- ja keskeyttämisvakuutukset. Tapahtumat riskiä
lisää vastaavat tapahtumat eri puolilla Suomea. Näiden ajankohdat on selvitetty
päällekkäisyyksien välttämiseksi.
Tavoite
Omistajien
tavoitteena on päästä ensimmäisenä vuotena lievästi positiiviseen tulokseen,
jotta tapahtuma voidaan järjestää seuraavanakin vuonna ja lainat pystytään
maksamaan. Osakkaat ovat sopineet että omaa palkkaa nostetaan vasta jos tulos
sen sallii. Tapahtumasta on tarkoitus
luoda artistien keskuudessa niin hyvämaineinen, että he haluavat tulla
esiintymään uudelleenkin.
Julkaistu Jari Keinosen / Prizztech luvalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti